Mycket att tänka på vid flygresor
Både flygbolag och resenärer har skyldigheter

Matallergiker på flygplats

Att resa med allergi kan skapa extra besvär. Det finns dock olika sätt att underlätta för allergiska resenärer, men dessa skiljer sig åt beroende på vilket flygbolag man reser med. Som allergisk resenär har man också ett eget ansvar att se till att resan blir så bra som möjligt.

Flygbolag har egentligen inga lagstadgade skyldigheter att erbjuda helt allergenfria miljöer på sina flygningar. Under de senaste tio-tjugo åren har dock utvecklingen gått mot mer allergifria flygningar, åtminstone i Sverige. Bland annat har flygbolagen gått över till helt rökfria flygningar, andra snacks än jordnötter erbjuds och man ropar ut i högtalarna att det finns allergiska personer ombord och ber övriga passagerare att inte äta exempelvis jordnötter. Vissa flygbolag vill inte heller att passagerarna tar med sig egen mat för att undvika att allergen och dofter sprids. Dessutom har parfymprovning vid försäljning ombord upphört och flygbolagen kan också se till att det inte finns pälsdjur under en flygning enligt ”först-till-kvarn-principen”.

– Allt detta är frivilliga åtaganden och beror på servicegraden hos flygbolaget. Det skiljer sig dock mycket åt internationellt. I mitt internationella arbete verkar det som att skandinaviska länder har störst erfarenhet av allergiska passagerare och att det inte diskuteras så mycket i övriga delar av världen, säger Annelie Sjölund, sakkunnig på Transportstyrelsen.

Flygbolag garanterar inte allergifritt

Som allergisk resenär är det viktigt att planera sin resa ordentligt och ta reda på vilket serviceutbud flygbolagen erbjuder. Man ska berätta att man är allergisk när biljetten bokas. Är man jordnötsallergisk är det viktigt att även tala om det vid incheckning och ombordstigning. Det är också bra att beskriva sin allergi i ett brev på svenska och engelska och förklara vad som händer om man utsätts för jordnötter. Vanligtvis serveras då inte jordnötter och kabinpersonalen ropar ut i högtalarna och ber övriga passagerare att inte äta detta. Ombordpersonalen kan dock inte övervaka alla passagerare hela tiden. Vid bokning ska man också säga till om man behöver någon specialkost. Även om det ibland kostar extra, så kan flygbolagen oftast uppfylla önskemålen. De har dock ingen skyldighet att göra det, påpekar Annelie Sjölund.

– Det står inget i EU-förordningen om att flygbolag måste ha jordnötsfritt eller något annat gällande allergier. Flygbolag vågar ofta inte heller garantera allergifria flygningar, eftersom de inte kan förbjuda passagerare att använda parfym, äta något med nötter i, skala en apelsin eller liknande. Det finns en internationell bokningskod för den specialkost som erbjuds. Glutenfri, diabetesanpassad och laktosfri mat finns i listan. Men man måste komma ihåg att serviceutbudet har ändrats mycket på senare år och att detta kanske främst gäller på långlinjer med vissa flygbolag. I dag är det väldigt vanligt att flygbolag endast erbjuder snacks, eller har ett begränsat sortiment till försäljning och inte serverar några varmrätter.

Domstol avgör vad som är rimligt

Men det är inte bara maten som kan vara besvärlig. Även doft- eller pälsdjursallergiker kan få problem om de hamnar på ”fel plats” när de flyger. Enligt bilaga 2 i EU-förordning 1107/2006 ska flygbolagen göra ”alla rimliga ansträngningar” för att anpassa sittplatserna så att behoven hos personer med funktionshinder uppfylls. Detta kan dock bara ske om säkerhetskraven uppfylls och beroende på tillgång av platser. Förutsättningen är också att resenären har anmält särskilda behov till flygbolaget senast 48 timmar innan avgång. Men gäller då ”alla rimliga ansträngningar” även personer med allergier? Maja Lindstrand är jurist på Konsumentverket.

– Ja, så anser jag att man kan tolka det. Vad rimliga ansträngningar innebär är dock svårare att säga. Det är upp till en domstol att avgöra. Så vitt jag känner till finns det inga avgöranden där rimliga ansträngningar och allergi diskuteras.

Svårt undvika dofter

När det gäller parfymdofter har de flesta flygbolag inskrivet i sina uniformsregler att ombordpersonalen ska vara försiktig med parfymer. Det finns dock inga regler för passagerarnas dofter. Utformningen av flygplatsterminalerna kan också ge svårigheter att undvika starka dofter som sprider sig från parfymbutiker i terminalen. Den som är väldigt doftöverkänslig kan kontakta flygplatsen i förväg för att ta reda på vilket som är det bästa sättet att undvika allergiframkallande ämnen på vägen genom terminalen.

Skyldighet meddela särskilda behov

Till sist måste man som allergiker även tänka på vilka läkemedel som behövs under resan. I regel ska läkemedel packas i handbagaget. Mediciner bör förvaras i sin originalförpackning för att underlätta i tullen. Mediciner i flytande form ska visas upp i säkerhetskontrollen. Eftersom det finns restriktioner för hur mycket vätska man får ta med sig, bör man se till att få sina flytande läkemedel märkta när de hämtas ut på apoteket. Det är dessutom alltid bra att ha med sig ett läkarintyg. Allergiläkemedel är sällan narkotikaklassade, men man bör ta reda på vad som gäller i det land man reser till. Som resenär har man också en skyldighet att i god tid meddela vilka särskilda behov man har.

– Medicinskt måste man vara ”fit for flight” (redo för flygning). Man ska kontakta flygbolaget om man har behov av akutmediciner, läkare, syrgas, specialkost och så vidare. Det är alltid flygbolaget som avgör vad som är okej. Det är också viktigt att känna till regler om vad man får ta med sig genom säkerhetskontrollen och till det aktuella landet, samt regler för transportfarligt gods. Det gäller inte minst om man måste ha med sig en adrenalinpenna, säger Annelie Sjölund avslutningsvis.

Text: Niclas Samuelsson

Niclas är frilansskribent med många års erfarenhet av att skriva om frågor som rör medicin och hälsa.

Dela via sociala medier
FaceBook  Twitter  

Snabbmeny

Senaste recept

Beställ vårt nyhetsbrev

Prenumerera på nyheter så kommer vi att meddela dig via e-post nästa gång vi uppdaterar sidan.

Klicka här för att komma till formuläret!

Matallergier.se

Matallerigier.se som tidigare hette Matnyttig.se är en del Astma & Allergiförbundet.

Här hittar du nyttig information som rör mat och allergier.